Новини

Всі новини
2018-11-09

Віктор Кисіль: Як фінансується Нова Українська Школа

Нова Українська школа (НУШ) — ключова реформа Міністерства освіти та науки. Цього року на забезпечення впровадження цієї програми для першокласників держава виділила більше мільярда гривень. На що саме передбачені ці кошти, хто займається закупівлею необхідного обладнання, коли до шкіл надійде усе, що має бути, — в інтерв’ю із депутатом Харківської обласної ради від «Об’єднання «Самопоміч» Віктором Киселем.

Вікторе Васильовичу, розкажіть, скільки грошей було виділено державою на забезпечення перших класів у поточному 2018 році?

Загалом на поліпшення матеріально-технічного стану шкіл Харківщини у 2018 році з державного бюджету надійшло більше 120 мільйонів гривень у вигляді двох цільових субвенцій.

Першу субвенцію Уряд виділив у грудні 2017 року. Харківська область отримала близько 53 мільйони гривень. Харківська облрада прийняла ці кошти і направила їх в райони області та міста обласного значення. 9 мільйонів 940 тисяч гривень були спрямовані на закупівлю персональних комп’ютерів або ноутбуків, техніки для друку, сканування та копіювання (БФП) та ламінаторів для вчителів початкової школи. Станом на 15 серпня 2018 року розпорядники коштів — районні (йдеться про райони області) та міські відділи/департаменти освіти —  використали лише 6 мільйонів, тобто 62%.

Деякі райони чекали півроку, аби почати проведення тендерних процедур. Тож, комп’ютери, БФП і ламінатори почали надходити в школи області лише в середині літа.

Що іще було передбачено закупити за кошти цієї субвенції, окрім обладнання?

На ці кошти закупались «предметні» кабінети: хімії, фізики, біології, географії тощо, по одному на школу. Кабінет включає проектор, мультимедійну дошку (обов’язково!) і методичне забезпечення. Школи самі вирішували, який саме спеціалізований кабінет на даний момент найбільше потрібен.

Також із цих 53 мільйонів першої субвенції мали закупити кілька автобусів для сільських шкіл.

Розкажіть про другу субвенцію, скільки коштів виділено, скільки витрачено?

У квітні 2018 року Уряд прийняв рішення про виділення 1 мільярда 385 мільйонів гривень для закупівлі необхідного обладнання для перших класів, які навчатимуться за програмою НУШ.

Харківська область отримала 73 мільйони 260 тисяч гривень. Близько 18,5 мільйонів пішло на перекваліфікацію вчителів перших класів. Решта — 54 мільйони 772 тисячі — було виділено на закупівлю дидактичних матеріалів, сучасних меблів і мультимедійного обладнання.

Як розподілені ці 54 772 тисячі гривень?

40 %, тобто 22 мільйони гривень, має йти на дидактичні матеріали для 1 класів (підручники, віяла цифр, букв, годин, таблиці, колекції природних матеріалів, ігри тощо); ще 40% мають бути спрямовані на закупівлю меблів, що відповідають новим вимогам, для першачків НУШ; решта — 20% — майже 11 мільйонів гривень — має бути використано на закупівлю комп’ютерного обладнання для початкових класів НУШ.

Коштів, які виділив Уряд, має вистачити на усі школи без виключення?

До квітня 2018 року, коли ці кошти виділялись, Міносвіти зробило певні розрахунки щодо кількості перших класів, які планувалось відкрити у вересні. Але реальна кількість учнів і, відповідно, класів та вчителів, стала відома лише в червні, коли були прийняті усі заяви від батьків першокласників. Тож потреби могли змінитись, але не критично.

Проте, окрім грошей Уряду додаються ще місцеві. Існує умова виділення субвенції — співфінансування. За задумом Міністерства, місцеві органи самоврядування мають додати частину коштів з власного бюджету. Міста обласного значення мають дофінансувати 30%, райони й ОТГ — у межах 10%. Думаю, коштів мало вистачити на реалізацію програми НУШ по всіх школах області.

Чому досі в деяких школах старі меблі, немає дидактичних матеріалів, проекторів? Чому вчителі звертаються до батьків із проханням щось докупити?

Тому що, як я говорив вище, в багатьох місцевих радах рішення про співфінансування було ухвалено лише наприкінці літа, а без цього розпорядники коштів – відділи освіти – не могли скористатися субвенцією. Якщо тендерні процедури розпочалися у вересні, розраховувати на надходження обладнання раніше жовтня-листопада неможливо.

В Дергачівському та Харківському районах, наприклад, на кінець жовтня нових меблів ще не було. Діти сидять за старими партами, користуються шафами, стільцями радянських часів. Підручники для 1 класу почали надходити всередині жовтня. Їх просто за літо видавництво не встигло надрукувати. Те саме з меблями.

Скажіть, будь ласка, чи ці субвенції стосуються лише НУШ, чи на класи, які займаються за іншими програмами?

Друга субвенція виділена саме на потреби НУШ. Решта класів в школі забезпечуються за кошти місцевих бюджетів. Внаслідок економічної децентралізації протягом останніх двох років освіта отримала досить серйозне фінансування на зміцнення матеріально-технічної бази: нові підручники, мультимедійне обладнання, ремонти, будівництво спортмайданчиків тощо.

І тут важлива роль директорів шкіл, які мають подавати бюджетні запити до районних управлінь освіти з переліком потреб. Останнім часом багато їжджу по Харківській області й бачу різницю між школами. Тішить, що є директори, які по-справжньому опікуються своїми школами: активно утеплюють, ремонтують, будують, закуповують.

До кого варто звертатися, якщо в школі не вистачає того, що передбачено програмою НУШ?

У місті Харкові — або на ім’я керівника Департаменту освіти Харківської міськради, або на районне управління освіти (районо), бо саме вони мають повну інформацію, що й коли було закуплено і куди поставлено.

Як саме має виглядати інформаційний запит?

Інформаційний запит укладається в довільній формі й упродовж 5 робочих днів управління освіти зобов’язане підготувати та надати відповідь. Він має бути у двох екземплярах, відправити можна декількома способами: звичайним листом, щоправда, є ймовірність того, що він може не дійти або  рекомендованим, чек залишити та прикріпити до свого примірника.

Можна звернутися через свого місцевого депутата до голови Департаменту освіти або до керівника районного управління й отримати гарантовану відповідь. А можна особисто піти в районне управління освіти й залишити звернення там, зареєструвавши вхідний номер другого примірника чи записатись на прийом до керівника районного управління освіти і переговорити. Я думаю, що це гарний шлях, бо вони налаштовані на позитивне вирішення проблеми, пояснять, що, коли і як буде закуплено. І людина, що звертатиметься, отримає відповіді на усі питання щодо забезпечення потреб школи або класу.