Новини

Всі новини
2018-11-09

Роман Семенуха про закони “про єврономери”: зрада чи перемога?

євробляхи1

Прийняття парламентом так званих законів «про єврономери» і емоційна реакція на них спільноти власників вживаних авто викликає кілька суперечливих думок.

По-перше. Поява та підтримка таких законопроектів стали можливим лише завдяки наполегливості та згуртованості самих українців, які насправді чи не вперше вийшли на вулицю, відстоюючи свої саме економічні інтереси. І це, без сумніву, позитив. Адже не може так бути: у найбіднішій країні Європи – найдорожчі автомобілі.

По-друге. Чи стануть автомобілі (легалізація ввезених та купівля вживаних чи нових в Україні) дешевшими? Так, певною мірою завдяки застосуванню знижених ставок акцизів та встановленню пільгового періоду для реєстрації вже ввезених. Проте, враховуючи, що ставка митного збору, ПДВ та відрахування у ПФУ при купівлі автомобіля залишаться незмінними, про критичне здешевлення не йдеться. Швидше – про компромісне рішення.

Що ж схвалив парламент?

1. Скасовується застосування екостандартів для ввезення транспортних засобів. Натомість пропонується створити економічні стимули для ввезення більш нових транспортних засобів (ТЗ) за допомогою нової формули акцизу.

Формула розрахунку акцизу пропонується наступна:

базова ставка акцизу (50 євро – бензиновий двигун, 75 – дизельний) *коефіцієнт двигуна*коефіцієнт віку. Тобто чим старіший автомобіль, тим більшим буде розмір акцизу. По віку авто будуть обмеження – 15 років ( якщо автомобіль буде старший, розмір акцизу все одно розраховується з коефіцієнту віку 15).

Приклад розрахунку акцизу для авто з бензиновим двигуном:

Об’єм двигуна 2 л* вік авто ( 5 років)*50 =500 євро

Для авто з дизельним двигуном:

Об’єм двигуна 1, 6 л* вік авто ( 10 років) * 75 = 1200 євро

3. Встановлюється пільговий період у 6 місяців. Протягом цього часу не будуть діяти високі штрафи. Пільговий період працює для всіх: і тих, хто вже ввіз авто і тих, хто імпортуватиме у цей час.

4. Штрафи. Будуть досить високі, у тому числі можлива і конфіскація ТЗ (наприклад, за керування авто на іноземній реєстрації, яке порушило митні строки – штраф у розмірі 8500 грн, за повторне протягом року – 17000 грн з позбавленням права керування та з можливістю вилучення ТЗ, 34000 за передачу ТЗ особистого користування особі, яка не ввозила такий ТЗ на митну територію України та ін.)
Водночас протягом пільгового періоду (180 днів) діятиме часткова амністія – особа зможе оформити автомобіль, на якому є штрафи, за умови сплати до бюджету 8500 грн, а не нарахованих мільйонів.

5. Розмитнення здійснюється у будь-якій внутрішній митниці (не потрібно буде виїжджати в пункти пропуску).

6. Порядок оформлення автомобіля: оформлення угоди купівлі ТЗ + зняття ТЗ з обліку за кордоном + сплата штрафного платежу у розмірі 8500 грн (якщо на такому автомобілі є порушення митних правил) + проведення розмитнення та реєстрації автомобіля (сплати акцизу, ПДВ, мита, пенсійного збору при першій реєстрації).

7. У разі непроведення легалізації. Нацполіція отримає доступ до бази митниці. Якщо авто на єврономерах, його зупиняють: якщо за кермом громадянин України, а авто ввіз нерезидент (при цьому транзит не прострочено), поліція має право оштрафувати на 17 тисяч, наступного разу – затримка ТЗ, штрафмайданчик, митниця складає протокол, авто конфіскують.

То перемога це чи зрада?

Це компроміс. Часткове вирішення проблеми, на яку влада системно роками закривала очі: спочатку, прикриваючись міфами про підтримку вітчизняного виробника, піднявши до надвисоких ставки акцизів, зробити якісні автівки розкішшю для людей, а потім закривши очі на масовий ввіз неекологічних, але дешевих машин з- за кордону.

До речі, загальну вартість розмитнення можна було зменшити ще на кілька відсотків,якби була врахована моя правка про скасування відрахування у Пенсійний фонд, яке 20 років тому виводилося як тимчасовий захід.

На цьому фоні норма про те, що кошти від розмитнення авто на єврономерах будуть спрямовані на покриття дефіциту ПФУ, виглядає популістською обіцянкою. Адже сам закон прямо не встановлює таке спрямування, а лише покладає на Кабмін обов’язок протягом двох місяців внести на розгляд ВРУ пропозиції щодо спрямування у 2018-2019 рр. на пенсійне забезпечення надходжень митних платежів, отриманих при митному оформленні транспортних засобів, що були ввезені на митну територію України у період з 1 січня 2015 року до дня набрання чинності цим Законом.
Тобто чи буде це зроблено і коли – залежатиме лише від бажання Кабміну.