2018-03-04

Подорожчання проїзду є, аудиту транспортних комунальних підприємств немає, – Дмитро Булах

Дмитро Булах

Вартість проїзду в харківському метрополітені та в електротранспорті зросла на 1 гривню. Відбулось це раптово – 28 березня виконком міськради ухвалив рішення, а вже з 29 березня для тих, хто купує талони або не встиг поповнити картку, одна поїздка коштувала 5 гривень в метро та 4 гривні в трамваї або тролейбусі.

Чиновники це пояснили збитковістю комунальних підприємств. Віце-мер, директор Департаменту економіки Михайло Фатєєв під час виконкому розповів: «До мера звернулися тролейбусні та трамвайні депо із пропозицією привести тарифи у відповідність до економічно обґрунтованих». За його словами, запропоновані тарифи розглянуті, перевірені та затверджені. Серед основних причин – підвищення заробітної платні співробітників, подорожчання електроенергії та, традиційно, зростання цін на запчастини і паливно-мастильних матеріалів.

За інформацією «Харківського антикорупційного центру», п’ять комунальних підприємств Харкова — метрополітен, два трамвайних і два тролейбусних метро депо — закінчили 2017 рік, маючи збитки в розмірі 186,7 мільйонів гривень. Чистий збиток КП «Харківський метрополітен» протягом 2015-2017 років склав 314,2 мільйонів гривень. Серед підприємств наземного транспорту найбільш збитковим виявилося КП «Салтівське трамвайне депо» — 2017 рік КП закінчило з мінусом в 43,1 мільйон гривень. Чистий збиток КП «Жовтневе трамвайне депо» у 2017 році становив 39,4 мільйони гривень, КП «Тролейбусне депо №2» в минулому році накопичило збитків на 22,25 мільйонів гривень.
Здавалося б, що в умовах, коли підприємства демонструють велетенські збитки, керівництво має економити. Але харківські КП роблять навпаки. Тендери на сайті «Прозорро» показують, як КП регулярно переплачують за товари і послуги. Розмір переплат сягає десятків мільйонів гривень, які компенсують за рахунок харків’ян. Наприклад, у вересні та жовтні Харківський метрополітен переплатив 11 мільйонів гривень на закупівлі рейок. Дверні навіси підприємство купило дорожче на 57%, ніж Дніпровський метрополітен. Лідер за розміром збитків серед підприємств наземного транспорту «Салтівське трамвайно депо» витратило 42 мільйони гривень на закупівлю п’яти кузовів для трамвайних вагонів. В Одесі та Запоріжжі аналогічна закупівля коштувала вдвічі дешевше. «Тролейбусне депо №2» вдвічі переплатило за закупівлю старих чеських тролейбусів. Двома останніми тендерами зацікавились правоохоронці, відкрите кримінальне провадження.

Депутат від «Самопомочі», голова правління «Харківського антикорупційного центру» Дмитро Булах вважає за необхідне термінове проведення перевірки фінансової звітності транспортних комунальних підприємств: «Чи можна говорити про підвищення цін на проїзд до того моменту, поки не проведено нормальний аудит? Я вважаю, щоб говорити про це, спочатку треба налагодити та оптимізувати свою діяльність, а вже потім говорити про підвищення, якщо воно необхідне. Ми вимагаємо публікації звітності про діяльність КП-перевізників».